Suomen Hautaustoimistojen Liiton strategiassa on määritelty Liiton arvot, jotka
ovat inhimillisyys, eettisyys, asiantuntemus. Eettisyys on mielestäni niistä
tärkein, ilman sitä ei ole inhimillisyyttä, eikä asiantuntemuksesta ole hyötyä ilman
etiikkaa. Etiikan arvoa tällä herkällä liiketoiminnan alalla ei voi liikaa korostaa
ja onkin hyvä, että hautausalan eurooppalaisessa standardissa on määritelty
alalle eettiset ohjeet. Ne antavat hyvän pohjan sille, mitkä ovat eettiset
vaatimukset ja toimintatavat alalla ja liiketoimintaa harjoitettaessa.
Eettinen ajattelu voidaan ymmärtää sääntöinä, jotka kertovat mikä erottaa
oikean ja väärän tai miten tulisi toimia ja miten ei. Sivistyneissä kulttuureissa
tämä on monille jopa myötäsyntyistä tai kotoa opittua.
Mitä eettinen toiminta hautausalalla käytännössä tarkoittaa? Se on korkean
moraalin ja hyvän käytöksen vaalimista kaikessa alaan liittyvässä toiminnassa.
Se on asiakkaiden ja omaisten, heidän vakaumuksensa ja valinnanvapautensa
ehdotonta ja loukkaamatonta kunnioittamista kaikissa tilanteissa.
Työssäni 43 vuoden aikana olen oppinut, että kollegoiden ja yhteistyökumppaneiden
huomioiminen sekä heidän työnsä arvostaminen ja kunnioittaminen
ovat tärkeä osa eettistä toimintaa. Auttamalla tarvittaessa, estämällä kilpailijalle
mahdollisesti sattuvan vahingon tai huomioimalla seuraavan tulijan tiloissa
asioidessasi, saat myös itse arvostusta ja apua tarvittaessa. Tällainen toiminta
parantaa kaikkien yhteistä tavoitetta onnistuneen palvelukokonaisuuden saavuttamiseksi.
Suuria eettisiä ongelmia ei hautausalalla maassamme ole, varsinkaan liittojäsentemme
aiheuttamia. Joskus esiintyy ongelmia paikkakunnilla, joissa
kilpailu on kovaa. Silloin olisi muistettava, että on tärkeämpää keskittyä
omaan tekemiseen kuin tarkkailla kilpailijan toimia. On myös hyvä muistaa
kunnioittaa omaisen oikeutta valita hautaustoimisto, jossa he asioivat. Joskus
ovesta saattaa astua asiakas väärään toimistoon, vaikka onkin varannut ajan.
Näin tapahtuessa on hyvä ohjata asiakas sinne, minne hän oli menossa. Ei ole
eettisesti sopivaa tarjota hautauspalvelua, viranomais- tai sopimuskuljetusten
yhteydessä tai ottaa yhteyttä vainajan omaisiin sellaisen perusteella. Asiakas
kyllä löytää ja valitsee toimiston omilla kriteereillään, kun on siihen valmis.
Suurimpana eettisenä ongelmana pidän sellaisten markkinoiden synnyttämistä,
joilla hautauspalvelun ja -kulttuurin näivettämisen sekä palvelun tason kustannuksella
pyritään tarjoamaan asiakkaille halvan hinnan houkuttamana riisuttua
ja suoraviivaista palvelua. Tätä harmittaa seurata sivusta. Uskon ja väitän,
että asiantuntijan kanssa yhdessä suunnitellut ja toteutetut vainajan elämää ja
arvoja kunnioittavat hautajaiset ovat tärkeä ja jopa parantava osa luopumisen
ja jäähyväisten prosessia.
Yhteenvetona voisi todeta, että eettinen toiminta hautausalalla on omantunnon
asia, jonka avulla jokainen voi arvioida mikä on oikea ja mikä väärä tapa toimia
omaisten ja koko alan parhaaksi. Liittomme jäsenet ovat sitoutuneet toimimaan
eettisten ohjeiden mukaisesti sekä noudattamaan niitä.
Petri Forsius